تنور تئاتر فجر گرم می‌ شود بهمن 1391

تنور تئاتر فجر گرم می‌ شود بهمن 1391

تنور تئاتر فجر گرم می‌ شود بهمن 1391

اطلاع‌رسانی نامناسب جشنواره و نبود تبلیغات باعث شد تا در یک هفته گذشته تقریبا مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور در حاشیه خبرهای فرهنگی و هنری قرار گیرد و حاضران در دو بخش خیابانی و رادیو تئاتر گلایه‌هایی را از کاهش مخاطب و اطلاع‌رسانی ضعیف جشنواره مطرح کنند.

محسن عربشاهی کارگردان رادیو تئاتر «یک دروغ زیبا» درباره این موضوع به جام‌جم گفت: جشنواره امسال خوب است، اما تبلیغ چندانی برای آن انجام نشده است، امسال همچنین برنامه‌ریزی‌ها بسیار فشرده بود. به نظرم اگر کمی زودتر برنامه‌ریزی را آغازمی‌کردند، اتفاقات بهتری هم رخ می‌داد.

کارگردان رادیو تئاتر «یک دروغ زیبا» ادامه داد: این دوره نسبت به دوره‌های قبل یک کمبود دارد و آن این است که امکانات برای گروه‌های شهرستانی کم شده است. ما قبلا خوابگاه داشتیم و مرکز هنرهای نمایشی در مدت جشنواره از ما پذیرایی می‌کرد، این امکانات در جشنواره سال گذشته کم شده بود و حالا کلا حذف شده است. امیدوارم مشکلات مالی مرتفع شود و دوباره امکانات گذشته برای گروه‌های شهرستانی فراهم شود.

برخورد ناعادلانه با تئاتر استان‌ها

نگار نادری هم یکی از کارگردانان حاضر در بخش خیابانی جشنواره است و با تئاتر خیابانی «افسانه آه» از استان گیلان و شهر لاهیجان به این دوره از جشنواره آمده است.

او درباره سی‌ویکمین دوره جشنواره به جام‌جم گفت: ما پنج اجرا خواهیم داشت. به نظرم بخش تئاتر خیابانی هر سال خوب برگزار می‌شود و حتی در انتخاب کارها برای اجرا به طور عادلانه میان کارهای استان‌ها و تهران انتخاب و داوری صورت می‌گیرد؛ اما متاسفانه در سایر بخش‌ها این اتفاق رخ نمی‌دهد و کفه پایتخت نشین‌ها سنگین‌تر است.

او ادامه داد: باور کنید اگر بررسی شده و آمار دقیق به دست بیاید می‌بینیم که سهم گروه‌های شهرستانی از جشنواره تئاتر فجر بیش از 10 درصد نیست؛ این موضوعی است که هر سال گروه‌های استانی را آزار می‌دهد و متاسفانه حل نمی‌شود.

امروز، آغاز اجراهای صحنه‌ای

تالارهای مختلف تهران از امروز میزبان بخش اصلی و صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر می‌شوند. در مجموعه تئاتر شهر «ترن» ساخته نیما دهقان با حضور حسین پاکدل و مهراوه شریفی‌نیا در سالن اصلی روی صحنه است. این اثر ساعت 19 امروز و فردا اجرا خواهد شد.

در تالار چهارسو «پیوند غمگین سالار جنگ» به کارگردانی شهاب‌الدین حسینی‌پور در دو اجرا در ساعت‌های 17 و 19 و 30دقیقه اجرا می‌شود.

در تالار قشقایی «درخشش در ساعت مقرر» حمیدرضا نعیمی در ساعت‌های 17 و 19 و 30 دقیقه، در تالار سایه برزخ ساخته بهنام علی بخشی در ساعت‌های 16 و 30 دقیقه و 18 و 30 دقیقه و «فرکانس» ساخته سیدمرتضی میرمنتظمی ساعت 16 و 18روی صحنه می‌رود.

«روز سیاوش» هم به کارگردانی شکرخدا گودرزی ساعت 18 و 20 و 30 دقیقه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود. تالار هنر اما فردا اجرایی ندارد و در خانه نمایش «خانه شیشه‌ای» به کارگردانی علی حیدری 16 و 30 دقیقه و 18 و 30 دقیقه روی صحنه می‌رود.

«هملت» آخرین کار رضا گوران هم با حضور آتیلا پسیانی و صابر ابر و بهناز جعفری در تماشاخانه ایرانشهر ساعت 17 و 20 روی صحنه می‌رود و ساعت 17 و 19 و 30 دقیقه تالار انتظامی خانه هنرمندان هم میزبان «بازی خانه قیاس‌الدین مع الفارق» به کارگردانی محمد مساوات می‌شود.

تماشاخانه مهر حوزه هنری هم ساعت 16 و 18 میزبان اجرای «پشت بوم» به کارگردانی رهام مخدومی خواهد بود.

اپرای عروسکی حافظ که نمایش عروسک‌های نخی بهروز غریب‌پور و گروه آران است از فردا هر روز ساعت 19 در تالارحافظ اجرا می‌شود.

تالار حافظ هم میزبان نمایش «ویتسک» آخرین ساخته رضا ثروتی و با حضور بابک حمیدیان است. این کار که با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شده است، فقط امروز و فردا اجرا خواهد داشت.

خوشامد‌گویی «خاله شیرین» به تماشاگران

اجراهای بخش صحنه‌ای هم که از امروز در تهران آغاز می‌شود، با خوشامدگویی شیرین یزدان‌بخش، بازیگر آغاز خواهد شد. این پیام صوتی به دو زبان فارسی و انگلیسی قبل از آغاز نمایش‌های صحنه‌ای سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر پخش خواهد شد.

یزدان‌بخش که بین اهالی تئاتر به خاله شیرین شهرت دارد، گفت: به صورت کاملا اتفاقی این موضوع را به من پیشنهاد کردند.

او در پاسخ‌ به این پرسش که بالاخره قصد حضور در تئاتر به عنوان بازیگر را دارد یا خیر، اظهار کرد: دوست دارم همان تماشاگر تئاتر بمانم.

یزدان‌بخش در کارنامه خود بازی در فیلم‌های «بوسیدن روی ماه»، «لطفا مزاحم نشوید»،‌«برف روی کاج‌ها» و... را دارد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر را در فیلم «لطفا مزاحم نشوید» از آن خود کرده است.

پایان جشنواره تئاتر در استان‌ها

جشنواره تئاتر فجر استانی هم که از بیست و ششم دی در پنج استان فارس، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و سمنان آغازشده بود، سی‌ام دی به کار خود پایان داد.

وحید لک، مدیر بخش فجر استانی سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به جام‌جم گفت: سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر، با رویکرد تئاتر برای همه آغاز به کار کرد و همان طور که در فراخوان و مصاحبه‌های سعید کشن‌فلاح، دبیر جشنواره و قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام شده بود، این بخش با هدف روزآمدی نمایش ایرانی و ارائه الگوهای شایسته مضمونی و ساختاری اجرا شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد